Deseori ne confruntăm cu întrebarea “ce mijloc de comunicare trebuie să alegem ca să vindem mai mult”. Mulți antreprenori se gândesc că trebuie să “vândă ceva cuiva” ca obiectiv imediat și omit faptul că cea mai bună cale în termeni de eficiență și eficacitate este să stabilească o strategie de marketing și promovare pe care apoi să o execute urmărind cu atenție atingerea obiectivelor fiecărei etape.
În plus, promovarea, fie ea online sau offline, nu poate fi disociată de strategia generală de marketing – cea care stabilește căror segmente de clienți ne adresăm, care sunt elementele de diferențiere față de concurență, poziționarea pe piață în raport cu acești competitori prin politici de preț și, nu în ultimul rând, construirea propriului brand. De fapt, promovarea și comunicarea reprezintă părți integrante din acest tot – o strategie de comunicare și promovare nu va putea fi elaborată până când toate aceste elemente nu sunt scoase la suprafață.
Indiferent de mediul pe care îl alegem, promovarea trebuie atingă 3 puncte esențiale:
- Să comunice promisiunea de vânzare – adică să facă cunoscută oferta noastră segmentului vizat
- Să stârnească interesul printr-un mix de atribute care să ne diferențieze oferta proprie de altele existente pe piață
- Pentru clienții existenți, să confirme faptul că au luat o decizie bună de cumpărare și să mențină activ interesul pentru produsele sau serviciile noastre, cu scopul de a facilita viitoare interacțiuni prin cultivarea unui comportament afectiv de cumpărare.
Din perspectiva acestor obiective, fiecare canal de comunicare aferent unui mediu, fie online sau offline, prezintă atât avantaje cât și dezavantaje, de aceea, înainte de a alege mediul prin care vrei să te promovezi, trebuie să îți stabilești clar obiectivele publicității.
Publicitatea ONLINE - indispensabilă sau inevitabilă
Promovarea OFFLINE – tradiționalism sau simplă necesitate?
Din punctul nostru de vedere, cele mai bune campanii de promovare pe care le-am realizat de-a lungul celor peste 10 ani de activitate au fost cele care au combinat instrumentele de promovare online cu cele de promovare offline. Luând înconsiderare că există prospecți care nu sunt prezenți sau activi în mediul online, promovarea offline încă există și include toate canalele care nu depind de internet pentru a-și livra mesajul publicitar: TV, Radio, Presă, Outdoor/Indoor, cinema, materiale publicitare (cărți de vizită, flyere, pliante, broșuri, cataloage etc.), obiecte personalizate (tricouri, șepci, pixuri, CD-uri etc.) Chiar dacă printul (flyere, pliante, broșuri etc.) este un mijloc de publicitate „tradiționalist” și, de multe ori, desconsiderat pe criterii de inadecvare cu timpurile moderne, este în același timp cel mai ușor de adaptat și modelat astfel încât să ajungă, într-un timp relativ scurt, la un public larg (inclusiv la persoane fără prezență online). În plus, sunt categorii de produse precum cele de larg consum care pot fi vândute mai ușor prin publicitate indoor/outdoor. Campaniile de promovare offline oferă o serie de avantaje, printre care o credibilitate mai mare în anumite cazuri, transmiterea mesajului în zonele (incluzând categoriile de consumatori) unde internetul nu are penetrare, mesajul publicitar este plasat aproape de punctul de vânzare dirijând astfel impulsul de cumpărare. Efectul obținut este o trecere de la un obicei de cumpărare accidental sau spontan la un comportament de cumpărare rațional și voluntar Chiar dacă poate părea conservatoare, publicitatea offline a evoluat enorm, ea putând fi realizată printr-o gamă largă de instrumente pe care o agenție de publicitate le poate pune la dispoziție (ATL, BTL, relații publice, sponsorizări, evenimente etc.), dar indiferent de alternativele pe care le oferă explozia canalelor media actuale, publicitatea va avea întotdeauna același scop: de a informa, de a convinge sau de a reaminti.